Armatör | Gemi sahibi, taşıyıcı |
Acente | Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş |
NVOCC | “Non Vessel Operating Common Carrier” (Gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan) |
Co-Loader | Forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan |
Forwarder | Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma |
Bill Of Lading (B/L) | Denizyolu konşimentosu |
Master B/L | Ana konşimento |
House B/L | Ara konşimento |
Charter Taşıma | Geminin tamamen yada kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşımadır |
Charter Party | Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir |
Bulk Yükleme | Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme |
Broker | Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan,komisyoncu |
RO-RO Taşımacılığı | Araç,treyler veya konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık |
Yükleme Boşaltma Terimleri | |
Free In (FI) | Limandaki yükleme masrafı |
Free Out (FO) | Limandaki boşaltma masrafı |
Liner In (LI) | Yükleme masrafının armatöre ait olması |
Liner Out (LO) | Boşaltma masrafının armatöre ait olması |
Stuffing | İstifleme, yükü konteynere yerleştirme |
Unstuffing | Konteynerin içini boşaltma |
Stevedoring | Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti |
Liman Terimleri | |
Storage | Limanda depolama / ardiye |
Demuraj | Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması |
Free Time | Serbest süre.Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır. |
THC | (Terminal Handling Fee) : Limandaki elleçleme ücreti |
Geçici Kabul | Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır. |
Navlunla İlgili Terimler | |
CAF | (Currency Adjustment Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaların navluna dahil edilmesi |
BAF | (Bunker Adjustment Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi |
Primaj | Genellikle Türkiye’den ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu ek ücret |
War Risk Surcharge (WRS) | Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret |
High Cube Surcharge | High Cube konteyner için alınan ilave ücret |
IMCO Charge | Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret |